Umetna inteligenca je nova kadrovska služba

POSTED: 26.06.2019.

Je tudi vas pritegnila najnovejša vroča tema – umetna inteligenca?

 V zadnjih letih je bilo veliko povedanega in napisanega o umetni inteligenci. Spominja me na televizijske oddaje o viktorijanski dobi, ko je bila odkrita elektrika. Elektrika je bila en od tistih fenomenov, ki je povsem spremenil družbo (in svet). Sprva so bili glede nje nekateri zelo skeptični, nekateri so bili previdni, spet nekateri pa radovedni. Seveda pa so bili tudi taki, ki so v njej videli izjemen potencial in povezane poslovne priložnosti. Začeli so izumljati stvari, ki uporabljajo elektriko. Med temi izumi je bil tudi električni prt, na katerega si lahko privil žarnice in ustvaril izjemne aranžmaje za mize. Seveda je imela ideja pomanjkljivosti – delovala je le, dokler nekdo ni polil kozarca vode in z električnim tokom pobil celotnega omizja.

Čeprav vsi izumi danes niso sprejeti, si ne moremo predstavljati sveta brez elektrike. Enako se bo zgodilo z umetno inteligenco. Sčasoma. Po pravici povedano, bo umetna inteligenca nadomestila večino poklicev, če že ne vseh. Med njimi so bankirji, sodniki, direktorji in tudi vodje kadrovskih služb. Se sprašujete, kdaj se bo to zgodilo?

Kot številne druge stvari umetna inteligenca raste eksponentno. Zaradi tega so številni ljudje prepričani, da bo naše službe prevzela v naslednjih 3 do 5 letih. Obstajajo tudi resne raziskave, ki kažejo, da se bo to zgodilo do leta 2050. Sam nimam odgovora na to vprašanje. Verjamem, da je odvisno od tega, kako zgodaj bodo ljudje pripravljeni uporabljati umetno inteligenci v vsakodnevnem življenju. Toda v naši naravi je, da se upiramo spremembam, zaradi česar dvomim, da bo do tega prišlo kmalu.

Dokler do tega ne pride, moramo raziskati priložnosti, da rešitve umetne inteligence sodelujejo s kadrovskimi strokovnjaki in drugimi zaposlenimi. Mimogrede: umetno inteligenco uporabljam kot splošen izraz za vse vrste in discipline umetne inteligence, kot so strojno učenje, obdelava naravnega jezika, računalniški vid, robotika itd.

Umetna inteligenca je, kar iz nje naredimo.

Osnovno načelo umetne inteligence je, da se lahko uči. In kdo je v boljšem položaju, da umetno inteligenco pouči o kadrovskih zadevah, kot vi? Kadrovski strokovnjaki in vodje bodo morali opredeliti, kaj so ključni indikatorji uspeha za najbolj in najmanj uspešne zaposlene, ter nato naučiti modele strojnega učenja, da jih prepoznajo. Na podlagi podatkov o fluktuaciji zaposlenih boste lahko ustvarili napovedne modele, s katerimi bo mogoče odkriti ljudi, ki bodo kmalu dali odpoved. Izbira pravega kandidata za delovno mesto ne bo več odvisno od občutka ali odločitve za tistega, ki je dobro videti na papirju. Chatbot, ki temelji na umetni inteligenci, lahko zaposlenim pomaga pridobiti odgovore na številna vprašanja glede postopkov podjetja in pravilnikov ali pa jim pomaga pri vnosu zahtevkov za dopust ali prijavi na delavnico, ki jo organizirate.

In seveda ni rešite, ki bi ustrezala vsem. Ljudje so specifični za vsako organizacijo, za vsako okolje, za vsako strukturo podjetja, za vsako funkcijo, geografsko območje, demografsko stanje ter politične in gospodarske okoliščine. Kot sem že omenil, umetna inteligenca ljubi podatke in več ustreznih podatkov lahko vključite v enačbo, boljše rezultate lahko dobite in ustvarite več vrednosti za svoje podjetje.

Zakaj za umetno inteligenco potrebujete dober sistem za upravljanje človeškega kapitala?

Umetna inteligenca je žejna podatkov. Za razvoj modelov umetne inteligence potrebujete ogromne količine zgodovinskih podatkov. Sistemi za upravljanje človeškega kapitala zagotavljajo dober in strukturiran način za zbiranje, shranjevanje in analizo vseh podatkov glede veščin in znanja zaposlenih, njihovih usposabljanj, kariernih ciljev, razvojnih načrtov itd. Tovrstni sistemi prav tako nudijo odličen način za vpeljavo in spremljanje pravilnikov ter postopkov podjetja.

Vendar ni dovolj, da vpeljete sistem za upravljanje človeškega kapitala. Celotno podjetje mora biti od zgoraj navzdol pripravljeno, da sprejme dejstvo, da so ljudje najpomembnejši del organizacije in da mora kadrovski oddelek igrati ključno vlogo pri oblikovanju prihodnosti podjetja. Letni pogovori z zaposlenimi glede kariere in uspešnosti le zaradi izpolnjevanja obveznosti je zapravljanje časa in denarja za sistem za upravljanje človeškega kapitala. Namesto tega se je treba osredotočiti na kulturo podjetja, v kateri vsi zaposleni vidijo vrednost v uporabi sistema za upravljanje človeškega kapitala kot orodja za skupno dobro. Po mojem mnenju je poslanstvo kadrovskega oddelka, da ustvari tovrstno okolje.

Z veliko močjo pride tudi velika odgovornost.

Čeprav vas lahko zamika, da bi umetno inteligenco uporabili, da se znebite sitnih sodelavcev ali celo šefa, je izjemno pomembno, da pri uporabi umetne inteligence sledite najstrožjim moralnim in etičnim normam.

Glede etike in umetne inteligence je veliko govora. Priče smo zlorabi umetne inteligence za različne politične in gospodarske namene. Umetno inteligenco se uporablja za čedalje več prevar. Vedno več je diskriminacije na podlagi vere, rase, spola ali drugih lastnosti in ekstremizma, k čemur pogosto prispeva tudi umetna inteligenca. Številni bodo to uporabili kot argument proti umetni inteligenci, vendar ne smemo pozabiti, da so bili vedno ljudje tisti, ki so od umetne inteligence zahtevali, da naredi tisto, kar želijo.

Na srečo imamo veliko pobud različnih univerz, podjetij, neprofitnih organizacij, komisij itd., ki poskušajo izoblikovati soglasje glede pravil in predpisov, s katerimi bomo lahko varno razvili in uporabljali umetno inteligenco. Na koncu dneva nas mora voditi naš interni moralni kompas in nam pomagati, da ohranimo integriteto.

Prihodnost je zdaj

Namesto, da nas skrbi glede tega, kako bo umetna inteligenca prevzela našo službo, moramo razmisliti o tem, kako nam bo pomagala, da smo bolj storilni in svoje delo opravljamo bolje. To pa ne velja le za vas. Tudi druge ljudi v svojem podjetju morate izobraziti o umetni inteligenci in poiskati načine, da jo vključite v vsakodnevno poslovanje. In kdo ve, morda boste čez 3 do 5 let pisali blog o tem, kako je umetna inteligenca spremenila vaše delo ali celo življenje.