Personalizacija pri e-poslovanju
Posted by Uroš Švagan on Jan 7, 2021 7:38:57 AM
Uroš Švagan
Find me on:

Na zbiranje podatkov o naših življenjih smo se že dodobra navadili. Svoje aktivnosti, navade in zanimanja na spletu delimo povsem prostovoljno, če smo v zameno deležni določenih koristi, kot so povezanost, udobje ali uporabnost. S personalizacijo spletnih vsebin dosežemo mnoge od teh koristi.

O spletni personalizaciji smo začeli govoriti že, ko so nas tržna e-sporočila začela naslavljati z našimi imeni. Pomembnejši mejnik smo prešli leta 2007 z vzponom Twitterja, Facebooka, računalništva v oblaku in pametnih telefonov. Ob uporabi teh orodij podjetja o nas zberejo dovolj informacij, da nam lahko omogočijo povsem prilagojene uporabniške izkušnje preko več prodajnih kanalov. Tudi uporabniki postajamo vedno bolj razvajeni. Spletne strani, ki pri prikazovanju vsebin ne upoštevajo naših interesov, hitro nezadovoljni zapustimo. Pri tem smo razpeti med dva pola. Po eni strani sicer nismo povsem sprijaznjeni z zbiranjem podatkov, vendar je zahteva po personaliziranih vsebinah bistveno močnejša.

Učinki personalizacije

Stopnja personalizacije je na spletnih straneh zelo različna, zato so različne tudi ocene učinkov. Pri e-poslovanju obstajajo različne ocene povečanja prodaje zaradi uvedbe personalizacije in se gibljejo med 15 in 60 odstotki. Podjetja se dobro zavedajo pomembnosti personalizacije, a svoja vlaganja v to področje le redko ocenijo kot zadovoljiva. Zato smo personalizacijo uvrstili med glavne trende leta 2020 na področju e-poslovanja.

Primeri uporabe

Spletne trgovine lahko uporabniško izkušnjo prilagodijo na več načinov. Izpostavijo lahko oblačila vaše velikosti, v vaših najljubših barvah in v cenovnem razredu, ki ustreza vzorcem iz vaših prejšnjih nakupov. Izdelke lahko ponudijo v obdobju, ko je največja verjetnost, da jih boste potrebovali. Uporabljajo lahko grafično podobo in slike, prilagojene vašim interesom, ki vas bodo najbolj prepričale k nakupu. Ko boste prvič nakupovali hrano za psa, vas ne bodo napadle s kupom spodnjega perila. Ob prvem nakupu bo ponudba kvečjemu skladna s profilom povprečnega obiskovalca. Personalizirane spletne trgovine vas bodo najprej želele spoznati z vprašanji in bodo gradile vaš profil, stalnim kupcem pa bodo v večji meri ponujale njim zanimive izdelke. Ne bodo vas ohromile s prekomerno izbiro, pač pa vas bodo vodile v nakup z ožjo izbiro ustreznih izdelkov. Na posebni strani vam bodo prikazale izdelke, ki bi vas utegnili zanimati, ali pa nove izdelke od vašega zadnjega obiska. Dinamično bodo pripravile kombinacije izdelkov, ki jih boste dejansko uporabljali. S pomočjo analize trenutnega vedenja bodo zaznale, da se ne morete odločiti, in vas vodile v odločitev, preden si premislite. Pri personalizaciji pa ne gre zanemariti še prilagojenega trženja na oglasnih prostorih drugih spletnih strani, po e-pošti in drugih kanalih. Vznemirljive možnosti, ki so na voljo, so skoraj neskončne.

Uporabniku prijazna pa ni vedno tudi uporabniku naklonjena izkušnja. Končni cilj prodajalca je namreč povečanje prodaje. Tako lahko algoritem oceni, da boste izdelek v vsakem primeru kupili po polni ceni, medtem pa bo prihranil popust le za tiste uporabnike, pri katerih je verjetnost nakupa manjša. Prav tako lahko personalizacija manipulira s strategijo pomanjkanja pri izdelkih, ki jih je sicer na zalogi povsem dovolj.

Vloga sodobnih tehnologij

Najbolj razširjena komponenta personalizacije v e-poslovanju so priporočilni moduli. V tradicionalnih orodjih od urednika zahtevajo, da vsak izdelek poveže z več drugimi izdelki za vsako rubriko posebej: priporočeni in sorodni izdelki, dražji izdelki, dodatki ipd. Takšno povezovanje zahteva ogromno urednikovanja. Trend gre zato v smeri samodejnega prilagajanja s pomočjo umetne inteligence, strojnega učenja in znanosti velikih količin podatkov. Urednik določi le nekaj pravil, ki določajo nakupno izkušnjo.Poenostavljeno je personalizacija na tehnološkem nivoju največkrat postopek treh korakov.

1. korak: zajem podatkov, ki lahko poteka na različne načine: z vprašalniki, integracijami drugih ponudnikov, zgodovino nakupov, analitičnimi podatki (demografski podatki, vedenjski vzorci ipd.), uporabniškimi nastavitvami, in podobno.

2. korak: segmentacija. Trend v samodejnem prilagajanju je vedno večja mikrosegmentacija, saj večji segmenti vključujejo preveč raznolike uporabnike.

3. korak: izbira akcij za posamične segmente. Verjetno bomo lahko te procese v prihodnosti povsem prepustili umetni inteligenci, ki bi izvajala personalizacijo optimalno s ciljem povečanja prodaje.

Personalizacija se tako kot podporne nove tehnologije še vedno razvija, zato so trenutno orodja za e-poslovanje višjega cenovnega ranga bistveno naprednejša od odprtokodnih rešitev, na katera pogosto prisegajo slovenski spletni trgovci. Personalizacija pa se uveljavlja sicer tudi kot zunanja storitev, ki jo lahko integriramo v obstoječa orodja za e-poslovanje.

Ne pozabimo, da za učinkovito obdelavo podatkov, ki jih pridobivamo od naših spletnih kupcev, potrebujemo tudi ustrezno platformo. Ena izmed teh platform je HubSpot, ki vključuje orodja za izvedbo prodajnih in poprodajnih aktivnosti ter analizo. Integracija spletne trgovine s platformo HubSpot vse podatke o strankah in atributih posreduje v HubSpot, kar pomeni, da so vsi podatki zbrani na enem mestu, kar nam omogoča personalizacijo in avtomatizacijo trženja.

Trend stoletja

Personalizacijo nekateri imenujejo kar trend stoletja, saj je zdaj končno tehnično izvedljiva. Gre za razmeroma novo, neraziskano in vznemirljivo področje, ki ima tudi svoje pasti. Poleg vdora v zasebnost uporabnike lahko prikrajša za informacije, ki jih ne odobravajo, kar nas vodi v nekakšne ideološke mehurčke (angl. filter bubble). A takšne in drugačne pasti bomo morali odpravljati z izkušnjami, saj je dejstvo, da personalizacija ostaja med nami in postaja ključen dejavnik konkurenčnosti podjetij. Neizbežno je, da bo personalizacije v prihodnosti še bistveno več.

Morda bo v prihodnosti konkurenčen samo še lokal, ki vam bo brez naročila dostavil pijačo, saj bo že poznal vašo najljubšo. Če se prijavite na naš blog, vam lahko naslednjič prikažemo personalizirano tematiko, prilagojeno vašim interesom in področju pozornosti. Samo še nekaj blogov preberete, da bomo poznali tudi običajni čas in lokacijo, ko blog preberete. Takrat vam morda za ob branju dostavimo še vašo najljubšo pijačo.

Potrebujete več informacij in pomoč pri personalizaciji v e-poslovanju?

Na voljo vam je brezplačni posvet z našim strokovnjakom. 

Brezplačni posvet

Topics: Spletna trgovina

NAROČITE SE NA NAŠ BLOG